از منظر قانون(وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا)

دهنگ

ماده 68 : وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارت از :

الف ( اصلاحی 27/8/1386): نظارت و پیگیری بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی روستا.

ب ( اصلاحی 6/7/1382): ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها ، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط، مقامات مذکور موظف به بررسی پیشنهادها و ارائه پاسخ، حداکثر ظرف مدت دو ماه به شوراهستند. در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر ، مراتب برای پیگیری قانونی به اطلاع مقامات مافوق می رسد.

ج ( اصلاحی 6/7/1382): تشکیل گردهمایی عمومی جهت ارائه گزارش کار و دریافت پیشنهاد و پاسخ به سوالات و جلب مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا حداقل دو بار در سال و با پانزده روز اعلام قبلی.

د : تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستائیان جهت اجرای سیاست های مذکور.

هـ : نظارت و پیگیری اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

و : همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث ، اداره ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات.

ز : کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیر مترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانواده های بی سرپرست با استفاده از خودیاری های محلی.

ح : تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.

ط (اصلاحی 6/7/1382): پیگیری شکایات اهالی روستا از ادارات حوزه مربوط از طریق مقامات مسئول.

ی ( اصلاحی 28/8/1386): همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقرای امنیت و نظم عمومی حسب درخواست بخشدار.

ک : ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیت های تولیدی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی.

ل ( اصلاحی 6/7/1382): فراهم نمودن زمینه مشارکت و جلب همکاری مردم در جهت ایجاد و توسعه نهادهای مدنی ، کتابخانه و مراکز فرهنگی ، بهبود و ارتقای فرهنگی اقشارمختلف به ویژه جوانان و بانوان و برنامه ریزی در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ، سواد آموزی و سایر امور با موافقت و هماهنگی مراجع ذیربط.

م : انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم.

تبصره : عزل دهیار با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین نامه مربوط انجام می شود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام می گردد.

ن ( الحاقی 6/7/1382): ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشارکت های عمومی در جهت گسترش فعالیت های تولیدی.

س( الحاقی 6/7/1382): مشارکت در تهیه طرح های هادی روستا و بهسازی بافت های فرسوده و ضوابط و مقررات ساخت وساز.

ع ( الحاقی 6/7/1382): نظارت بر حسن اجرای مقررات مربوط به حفاظت و بهسازی محیط زیست روستا و بهره برداری از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ عمران ، مزارع ، باغ ها ، مراتع ، جنگل ها ، محدوده های زیست محیطی ، احیاء و لایروبی قنوات و نهرهای متروکه و ارائه طرح و پیشنهاد در این زمینه ها به شورای بخش.

ف ( الحاقی 6/7/1382): بررسی برنامه های پیشنهادی ارگان های اجرایی در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی , فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی از نظر تطبیق با ضرورت های موجود در حوزه انتخابیه شورا و ارائه گزارش نارسایی ها به شورای ما فوق و مراجع اجرایی ذیربط.

ص( الحاقی 6/7/1382): نظارت بر حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی های روستا.



نظرات شما عزیزان:

شهروندی در جواب خیرخواه
ساعت12:43---6 دی 1391
جناب خیرخواه، به این نتیجه رسیده ام که بیشتر با شما دهن به دهن نشم، چون نمیدونستم شما خودتون و اطرافیانتون رو بهترین انسانها و بقیه مردم یا حداقل اونهایی که مثل شما فکر نکنن و بله و چشم قربان گفتن رو بلد نباشن رو جانور میدونین. هم واسه شما و هم واسه خودم متآسفم....

سوال از خیرخواه
ساعت9:34---4 دی 1391
طبق گفته های خودش:
1. میخوام به چند نفر جواب بدم:::
سوال: آیا به خودای خودت هم می تونی جواب بدی؟
2. جناب بی طرف ، حق نظر دادن ونصیحت نمودن ندارید
سوال: آیا قضاوت بی.رفانه و عادلانه از نظر شما مشکلی دارد و افرادی که در درگیریهای شما وارد نشده اند حق اظهار نظر ندارند؟
3. من بعید میدونم مردم جانوران نادان وبی فکری مثل این را شهروند به حساب بیاورند::
سوال: آیا این جملات از بدترین نوع توهین ها محسوب نمی شوند؟
سوال: شما واقعا معانی کلمات را متوجه می شوید؟
سوال: آیا نظر همشهریانتان برایتان کمترین ارزشی را دارد؟
4.دارید فراموش میکنید که کی هستی ، در چه درجه ورتبه ای هستی وداری به چه کسی توهین میکنی؟؟
سوال: آیا همه مردم با هم برابر نیستند؟
سوال: چرا شما خود و اربابان خود را بالاتر از دیگران می پندارید؟
5. در ضمن من از کسی یا حزبی دفاع نمی کنم ومیخوام به تو نادان هم بگم که به دیگران اهانت نکنی....
سوال: از جمله خودت چی به ذهنت میرسه؟
آیا به شدت در پی دفاع از کسی و تخریب شدید دیگری نیستی؟


خیرخواه
ساعت15:53---3 دی 1391
میخوام به چند نفر جواب بدم:::
جناب بی طرف:شما به دلیل اینکه بی طرف هستی پس حق نظر دادن ونصیحت نمودن ندارید برید دنبال کاهای الباقی////
واما به اصطلاح شهروند که البته من بعید میدونم مردم جانوران نادان وبی فکری مثل این را شهروند به حساب بیاورند::
این شما هستید که آتیش گرفته و دارید فراموش میکنید که کی هستی ، در چه درجه ورتبه ای هستی وداری به چه کسی توهین میکنی؟؟ پس اول بخون دری وری هات را بعد بگو که کی آتیش گرفته؟؟
در ضمن من از کسی یا حزبی دفاع نمی کنم ومیخوام به تو نادان هم بگم که به دیگران اهانت نکنی....
در مورد اون دارو هم باید بگم که : تو اگر طبیب بودی سر خویش دوا نمودی.


بدلان
ساعت14:40---2 دی 1391
ابتدا باید از حلف عزیز تشکر کنم. چرا که مطلب وظایف شورا از دیدگاه قانون،مطلب بجا و قابل شتایشیست. ولی چه فایده که همه میدانیم و میبینیم کم کاری و اهمال را ولی سکوت کرده ایم. ای کاش نمی دانستیم و آن زمان مسئولیتمان کمتر بود و عذرمان موجه.
به راستی چرا شورا و دهیارش حاضر به پاسخگویی نیستند.
از چه چیزی هراس دارند؟
کاش در مطلبی وظایف امام جمعه را نیز متذکر میشدید. چرا که امام جمعه نیز در اطلاع رسانی در روز جمعه مسئول است و در واقع جمعه روز شور و مشورت و اطلاع رسانی فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی محله، روستا و شهر است.
پس از امام جمعه محترم می خواهیم:
زمینه را برای این موضوع آماده کند و بخشی از زمان خطبه را به مسائل روستا اختصاص دهد.


بیطرف
ساعت14:27---2 دی 1391
سلام من نوشته های خیرخواه و شهروندی در جواب خیرخواه را دنبال میکنم و آنچه مشخصه اینه که جناب خیرخواه کاملا یکجانبه و غیر منصفانه بر نظر خود پافشاری کرده و کاملا در صحبتهایش توهین به دیگران واضح و مشخص است، پس جناب خیرخواه از من به شما نصیحت اینطوری نه تنها از شورا و دهیار حمایت نمی کنی بلکه آنها را کوچک و کوچکتر می کنی. البته واقعیت این است که هر مسئولی باید قادر به پاسخگویی به مردم را داشته باشد و مهم نیست کی باشد.
نیک ببینیم و نیک بیندیشتم.


شهروندی در جواب خیرخواه
ساعت10:15---1 دی 1391
جناب خیرخواه، اولأ که بنده میدونم اینجا یک محفل عمومی است و شأن اون رو رعایت کرده ام،این شما هستید که شأن آدمی رو زیر پا گذاشتید و دومأ شما باید به کلاس روابط اجتماعی و عمومی برید تا یاد بگیرید چشم و گوش بسته و یکجانبه از کسی دفاع نکنید و بجز حق حقوق خودتون و اطرافیانتون به حق وحقوق سایر همشهریانتون که با پا گذاشتن بر روی سرشون به اینجاها رسیدین احترام بگذارین و تک تک رأی های اونا که باعث شده به اینجاهها برسین رو بی ارزش ندونین و ظرفیت انتقاد رو داشته باشین و جوابگوی کاراتون و اطرافیاتون باشین و جو نگیردتون و زود جوش نیارید داغ نکنید. راستی گفتین جاییتون میسوزه! داروش رو دارم، اگه خیلی خیلی میسوزه واستون بیارم.؟

شهروند نیاز به نفت
ساعت22:01---30 آذر 1391
لطفا در مورد نفت به شورا اعلام بفرمایید به فرمانداری رفته وسهمیه ی دهنگ رو دریافت نماید وبه یکی از حاملان سوخت تحویل داده تا به نسبت مشخص شده بین همشهرین تقسیم نمایند همان طوری که بعضی از روستاها بی درد سری نفت دریافت میکنند

خیرخواه
ساعت19:34---30 آذر 1391
جناب به اصطلاح شهروند مطلع ودانشمند بازهم که جوگیر شدی.....
شما در بافتن اراجیفتان شان واندازه خودتان را فراموش نموده اید وبا در نظر نداشتن اینکه اینجا یک محفل عمومی به حساب می آید عفت کلام تان را رعایت ننموده اید پس به شما پیشنهاد میکنم که اول یه کلاس یادگیری روابط اجتماعی وعمومی رفته ، بعد وارد این جور محافل شده وبه ارایه نظر بپردازید....
در ضمن همانطور که قبلا هم گفتم خیر وبرکت دراین روستا برسر ما وشما وسایرین حالا حالا ها هست...نکنه تومشکل داری وجاییت میسوزه ؟


شهروندی در جواب خیرخواه
ساعت0:52---30 آذر 1391
جناب خیرخواه، شما بگید که شورا و دهیار یک روستا اگه به مردم روستاشون جواب پس ندن باید به کی جواب بدن. مگه نه اینکه اونا با رأی تک تک افراد و برای اونا انتخاب شدن. اصلأ معنی و مفهوم مسئول روستا و شوراها و وظایفشون رو میدونی. خیلی داغ کردی و کاسه داغتر از آش شدی. اونا خودشون هم با اینکه شونه از زیر بار مسئولیتشون خالی میکنن ولی بازم از وظایفشون و قوانین با اطلاع هستن. پس شما هم به جای این اراجیف اطلاعاتتون را بالا ببرید و مواظب باشید تا خیر و برکت از اطرافتون دور نشه.

خیرخواه
ساعت18:36---29 آذر 1391
درجواب اون شهروندی که به من گفته بود افکار من وخیلی های مثل من باعث شده که شورا ودهیار مردم را آدم حساب نکنن وهر کاری دلشان خواست انجام بدهند....باید بگم که شورا ودهیار که نباید به ما وشما حساب پس بدهندکه تو جو گیر شدی..
در رابطه با خیر رسیده از طرف شورا ودهیار هم باید بگم که بله:: وجود وحضور این چنین شوراها ودهیار محترم خود بخود مایه خیر وبرکت برای ما وشما و سایرین می باشد....


ساعت13:30---29 آذر 1391
ای کاش آقای ...جز اعضای شورا نبود. آخه مطمئنم ایشون بعد از ....در جریان خیلی از کارها نیستن و اسمشون به عنوان یکی از اعضا برده میشه و از اعتبارشون سوء استفاده میشه. آقای .... عزیز تو کارات مثل همیشه به حق و ناحق خیلی توجه کن تا....
پاسخ:
سلام..
همشهری محترم ما قسمتی از نظر شما را حذف و به جای أن....قرار دادیم

این نظر متعلق به دلسوزی است


شهروندی در جواب خیر خواه
ساعت13:24---29 آذر 1391
جناب خیرخواه، که اسمتون اصلأ بهتون نمیاد. چون اگه واقعأ خیر مردم رو میخواستین نمیگفتین به کارای شورا و دهیار کاری نداشته باشین تا هر کاری که دلشون بخواد انجام بدن. آدمهای با افکار شما اگه تعدادشون اینقد زیاد نبود که شورا و دهیار خداقل 2 سال یکبار جلسه ای میگرفتن و مردم روستا رو به حساب آدم می اوردند و در جریان کارها و حسابهای روستا قرار می دادن. جناب خیر خواه، اینجور پیداست خیرهای زیادی از طرف شورا و دهیار نصیبت شده که بخاطرش حاضری منطق و عدالت و حق و حقوق خودت و شهروندات رو زیر پا بگذاری.

ساعت19:28---28 آذر 1391
لطفا به جای استفاده از این عنوان برای وبلاکتون از عنوان فضول دهنگ استفاده کنید آخه مسایل مربوط به شورا ودهیار به شما چه ربطی داره؟ نکنه دوست دارید خودتونو بین مردم مثبت جا بزنید و در آینده آرزوی شورا یا دهیار شدن در سر دارید؟
یا کسی بهتون وعده هایی داده؟
بابا دلخوش به این وعده ها نباشید ، نکنه میخواید تجربه تلخ آقای.......برای شما هم تکرار بشه،بیچاره ادعا میکرد میخواد ....... بشه اما به جایی که نرسید هیچ کلی جاهاش هم سوخت پس شما دیگه این تجربه تلخ راتکرار نکنید....

پاسخ:

سلام....

همشهری محترم،شما در دادن این لقب آزاد و مختارید.اما در رابطه با مسائل روستا،به همه مربوط است.همه ی آدمهای امثال من و شما نسبت به روستا متعهدیم.ما اعتقاد داریم افرادی بایست امورات روستا را در دست بگیرند که برترین ها باشند.این بدان معنی نیست که ما برتریم.ما خودموان را بین مردم مثبت جا نخواهیم زد و آرزوی تصدی سمت دهیار یا شورا را نداریم و کسی نیز به ما وعده ای نداده است ما تنها احساس نیاز کردیم که بایست خیلی مسائل در معرض دید عموم قرار گیرد.

این نظر متعلق به خیرخواه است
همشهری محترم ما قسمتی از نظر شما را حذف و به جای أن....قرار دادیم


سوال
ساعت10:02---28 آذر 1391
میشود پیگیری کنید اگر در محلی شوراها به وظایف خود اجرا نکنند، مثلأ در مورد بند .ج. بعد از شش سال هنوز یکبار هم با مردم نشستی نداشته و تحت هیچ شرایطی پاسخگو نمی باشند یا در مورد بند .ب. بخاطر لجبازی و قبول نداشتن برخی افراد شهرستان حتی در فرمانداری برای مدتی طولانی حاضر نماشدندو دست از پیگیری امورات کشیده و به وظایف قانونی خود عمل نمی کردند و یا در مورد بند .ح. که در برخی موارد خود به اختلافات دامن میزدندو همچنین بند .م. که جای شبهات زیادی را دارد، در کجا و چه نهادی پیگیری و میتوان از آنان پاسخ خواست؟
واقعأ بخش یا کسی کارهای شوراها را پیگیری میکند؟


محمدرضا
ساعت7:53---28 آذر 1391
باتوجه به اینکه برگزاری جلسات عمومی سالانه حداقل۲بارباخبرقبلی وقول آقایون شورادرزمینه برگزاری پرسش وپاسخ چرااین مهم تاکنون محقق نشده است.چرادرانجام وظایف قانونی محول شده به خودکوتاهی انجام گرفته است.ممنونم ازحلف جهت اطلاع رسانی این موضوع چون بنده وقطعاخیلیاازاهالی که درآرزوی برگزاری پرسش وپاسخ باشوراهستندنمیدانستیم که این امرجزووظایف قانونی تعیین شده آنان می باشد.بافهمیدن این موضوع برعموم قطعاجهت قصوردروظایف شوراهای روستابایدبه چالش کشیده شوند.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:,ساعتتوسط حلف الفضول | |